Köpvillkor

Pris & Frakt

Varje vara anges med pris inklusive moms (25%). I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms och frakt.

Fraktvillkor finns angivet i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Vid prisjusteringar på lagd beställning så informeras du alltid om detta och har då din fulla rätt att ändra eller annullera din beställning.

Åldersgräns

Om du är under 18 år måste din målsman godkänna beställningen.

Betalningsvillkor

Klarna Checkout – Faktura, Kortbetalning, Direktbanksbetalning

Yedi E-handel samarbetar med Klarna AB som är ledande inom betaltjänster i Norden. Genom Klarnas betallösning som kallas för “Klarna Checkout” erbjuds du olika betalsätt efter att du har bekräftat ditt köp i kassan. Klarna Checkout presenterar vilka alternativ som är tillgängliga för just dig efter att du har identifierat dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom kortbetalning, delbetalning, Klarna Direkt, samt betalning genom internetbank via Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Läs mer om Klarna Checkout på klarna.com

Stripe – Kortbetalning – Visa/Mastercard/American Express

Vi använder betalväxel från Stripe som är PCI certifierade nivå 1. Det är den strängaste nivån av certifiering som finns tillgänglig. Överföringen av kortuppgifter sker med SSL-kryptering. För Stripes betaltjänster gäller Stripes allmänna villkor och sekretess-policy, vilken ni finner under respektive länk.

Payson – Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar Payson med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer (endast företag). Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar om inte annat väljs vid köptillfället. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger. För att betala mot Faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som utförs vid köpet. Företag som betalar mot Faktura måste vara registrerade i Sverige. Fakturan betalas enligt de betalningsinstruktioner som framgår på fakturan, via Plusgirokonto och OCR-nummer.

Vid försenad betalning skickas en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Det debiteras även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Vid betalning med Faktura/PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Payson – Kort & Direktbanksbetalning

Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt betala med Payson. Vi samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

Payson – Delbetalning

Payson erbjuder dig att vid köptillfället, efter godkänd kreditprövning teckna ett delbetalningsavtal med vår samarbetspartner Svea Ekonomi AB på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal. Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Du åtar dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val du gjort. Självklart kan du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra.

*Delbetala räntefritt:
3 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 95 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%
6 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 195 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%
12 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 295 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%

Delbetala räntebärande (vid ordervärde över 5000 kr):
24 månader; Uppläggningsavgift 295 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 9,95%

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10.000 kr upplagt på 12 månader, 0 % ränta, 295 kr uppläggningsavgift och 29 kr aviavgift i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer är 12,70 %.

Paypal

Du kan betala med kort eller ditt Paypalkonto. Alla transaktioner hanteras externt via PayPal och du som köpare skickas vidare till PayPals krypterade betalsida. Kortköp är avgiftsfritt.

Ångerrätt

Vid köp av varor från yedi.se har du som konsument (privatperson) 14 dagars ångerrätt på köp gjorda via distans. Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59).

Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela till Yedi E-Handel om detta inom 14 dagar från den dag du tog emot den beställda varan (ångerfristen).

Ångerrätten gäller inte på varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel, till exempel familjefoton.

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Vid utövandet av ångerrätten ska varan återsändas till Yedi E-Handel inom 14 dagar från att meddelande om utövandet av ångerrätten lämnades.

Se här för anvisningar om du hur går tillväga för ångerrätt

Garantier

Vi lämnar 6 månaders garanti på alla produkter. Garantin innebär att vi byter ut alternativt reparerar produkter som reklameras inom garantitiden, förutsatt att funktionsfelet inte beror på vanvård eller onormal användning av varan och/eller olyckshändelse efter det att du har fått varan t.ex. tappat den på mark/golv.

Kontakta alltid oss på info@yedi.se vid garantiärenden.

Konsumentköplagen gäller alltid

Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt.

Sekretesspolicy

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.

Leveranser

Leveranstiden anges i kundvagnen under respektive fraktsätt. Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara.

Ej uthämtade paket

Har du valt postförskott som fraktsätt finns dina varor kvar på posten under fyra veckor. Ej hämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 150:-

Returer

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig. Du bör skicka artiklarna ansvarsfullt packade, tillsammans med en kopia på kvittot.

Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig.

Varan ska vara oanvänd och i originalförpackning. Originalförpackningen ska vara hel och oskadad, använd därför alltid ytteremballage vid retur av varor och skriv, klistra eller tejpa inte på varans originalemballage. Man får prova varan försiktigt men ångerrätten gäller inte om varan varit använd.

Vid retur av en vara som ser använd ut nekas öppet köp. I dessa fall gäller varken ångerrätt eller öppet köp och varan returneras till köparen på dennes bekostnad.

Viktigt att tänka på:

  • Samtliga produkter ska ligga kompletta i sin originalförpackning.
  • Vid skadad originalförpackning eller om originalförpackningen saknas görs ett avdrag med 20% av produktens värde.
  • Varor som är skadade eller har blivit defekta pga oaktsamhet kommer inte att krediteras.
  • Varor som återsänds mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Vi meddelar alltid per mail när en retur är mottagen och behandlad.

Klicka här för att göra en returanmälan

Återbetalning

När vi har godkänt din retur får du tillbaka pengarna på samma sätt du betalade (exempelvis kreditkortsköp betalas tillbaka till ditt kreditkort).
Återbetalningen sker snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.

Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal och utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

 

yedi.se ägs av företaget

Yedi E-Handel
Odenvägen 31
136 42 Handen
Org nr: 860506-0113
Momsregnr: SE860506011301
Vi är Godkända för F-Skatt